Roppant bosszantó, ráadásul a túlzsúfolt és a mai autók méreteihez képest elhanyagolható méretűre festett parkolók miatt egyre gyakoribb jelenség az ajtórányitás. Mihez kezdhetünk ilyenkor?
Vállalkozó vagy. Futsz, rohansz. Könyvelő, alapanyag, bank satöbbi. Autóból ki, autóból be és még dolgoznod is kéne valamikor, mert ezzel keresel pénzt. Ez sokunknak ismerős lehet.
Gábor is hajtja, hogy menjen a szekér. Az egyik ilyen „nyugis” nap a parkolóban megállva figyelmetlen volt és nekivágta kis Bipperjének ajtaját egy Yarisnak, amit olyan szerencsétlenül sikerült eltalálnia, hogy a sérült elem megtört, így nem csak fényezési kár keletkezett.
Az megvan, amikor rosszat csinálsz és ennek tudatában vagy, így lesütött fejjel hallgatod a veled szemben ordibálót (csak emlékezz a gyermek korodra)? Gábor is hasonlóan érezte magát, miután felkereste a hölgytulajt, aki 4 hónapja vásárolt kocsiján meglátva a sérülést kikelt magából. Emberünk próbálta nyugtatni, hogy nincs gond, beszélt a biztosítójával, a lakás biztosításában van felelősségi fedezet, majd arra tudják rendezni a dolgot, mert azt az infót kapta, hogy ez kötelezőre nem térül.
Aha, persze. Csak az ügyintéző nem kárszakértő, így ebben tévedett, mivel az alábbi levél érkezett:
Szokásos, sablon szöveg, amiből jó esetben a felét, ha értem – gondolta. Feltúrta a netet és ráakadt egy sereg jogvédőre, illetve ügyvédre, mert nem akarta ilyen könnyen elengedni a dolgot, de annyit nem is akart szánni rá.
A keresés során rátalált kárrendező irodákra is, így felvette a kapcsolatot.
A jogalapot tisztáztuk a biztosítóval, így már tudtuk, hogy kárkifizetés lesz a kötelező felelősség biztosítás terhére. A lelkiismeretes károkozó szerette volna, ha megfelelően és kellő mértékben lenne kártalanítva a Yaris tulajdonosa, így egyéb igények is érvényesítésre kerültek, így összesen 201.450 Ft kifizetéssel, amivel mindenki boldog volt.
4 munkanapra bérgépjármű (javítási időre)
sérült jármű javítási költsége
szervizelés miatt kiesett munkabér 1 munkanapra
értékcsökkenés a fényezett elem miatt
Tudtad-e? Tudod mi a különbség a biztosító és a saját kárrendező között? A biztosítós azt nézi, hogy tud egy kárt a biztosító számára kedvezően rendezni. A saját azt, hogy tud többet kifizettetni egy kárra!
Itt álljunk meg egy gondolatra, mert nap, mint nap találkozom ezzel a felfogással:
„Ááá ti úgy is azért kapjátok a pénzt, hogy nekem kevesebbet fizessetek ki!”
Megvédve a biztosítós szakértőket – mert álltam azon az oldalon is -, sose kaptunk ezért bónuszt, vagy extra pénzt. Egyszerűen arról van szó, hogy a szakértő munkáját is ellenőrzi valaki, és ha nem a szabályzatnak, vagy piaci normáknak megfelelően tesz kifizetési javaslatot, akkor jön a büntetés és a fizetésből a levonás. Ezt kockáztatja, ha neked a kelleténél többet fizet ki, ezért inkább alulbecsüli a károkat, hogy tuti ne legyen gond a felülvizsgálónál.
Persze itt is volt háttérmunka, amivel nem untatnálak, mivel előző cikkünkben írtunk róla. Csak a jogalapot illető szakjogászi állásfoglalásról írnék.
Megvizsgáltuk, hogy GFB alapján mikortól kezdődik a “veszélyes üzem” és mikor ér véget, ugyanis a törvényi szabályozás szerint a GFB erre az időszakra nyújt fedezetet.
A Kúria, már több esetben hozott döntést hasonló ügyekben, ahogy azt a bírósági döntéseket munkatársaim átnézték.
A bírósági álláspont a következő: “a gépjármű üzemeltetése és ezúttal a tevékenység fokozottan veszélyes jellege akkor szűnik meg, amikor azt szabályszerűen leállítják”, azaz, amikor elvégzik mindazt a tevékenységet, amely a teljes üzemen kívüli állapot létrehozásához elengedhetetlen és megszűnik a gépkocsinak az emberi irányítás alatt tartása. Amíg a gépjárművet nem hagyják el, addig az „üzemben van”, akkor is, ha a motort már leállították.
Ez alapján GFB-re bejelenthető és rendeznie is kell, de mérlegelendő. Ezzel ugyanis két Bonus fokozatot visszaesik a besorolás, és mire újra eléri a jelenlegi mértéket, elképzelhető, hogy szélsőséges esetben Gábor többet fizet ki, mint a jelenlegi kár.
Figyelj, ha nyitsz, mert nagyobb baj is lehet és a körültekintés a TE felelősséged, még az utas ajtónyitására is neked kell vezetőként fokozottan figyelni!
Nem juttok egyről a kettőre a biztosítóval, ráadásul azt sem tudjátok, kihez forduljatok segítségért? Megpróbálunk egy hetente jelentkező cikksorozattal segíteni! Küldjétek el felmerült kérdéseiteket a kar@insura.expert címre, amiket a szakértő igyekszik a rovaton belül megválaszolni! Mindezek mellett természetesen konkrét esetekkel és elakadt ügyekkel is kereshetitek az Insura Expert Kft.-t!
Dr.Claim