Mi az a vis maior? – Dr.Claim megmondja!

Egy csodás kifejezés, amivel előszeretettel bolondítják az embereket. Előttem ezt már oly sokan megénekelték, de gyakorlati példával ezt még senki nem írta le, így ha guglizol érdemi választ nem találsz. Na majd most!

Sokan találkozhattak már a vis maior megnevezéssel, főleg jogi területen, de azt kevesen tudják, hogy pontosan mit is jelent. Röviden olyan rendkívüli körülmény, esemény, amely általában elvárható gondosság tanúsítása esetén sem, vagy aránytalan mértékű beavatkozással lehetett volna elhárítani.

Szóval, a sztori:

A ’60-as évek csodája, panel rengeteg, ahol garázs nincs, így max az utcára tudsz parkolni. Az út mellett nagyméretű fák, amit az önkormányzatok, vagy gondoznak, vagy nem.

A Kia sofőrje is munkából hazaérve ledobta az autót és elindult a lakásába. A szél erősen fújt, mint később kiderült 70 km/h órát mértek a közelebbi mérőállomáson. Recsegés-ropogás, zuhanás és „pákk”!

A tűzoltók leszedték a kidőlt fát és összevágták, majd casco híján elkezdődött a totálkáros autó kárrendezésével járó huzavona, az önkormányzat vállalati felelősség biztosítására.

A kárrendezés első körben elutasította a kárigényt vis maiorra hivatkozva, mivel nem láttak arra lehetőséget, hogy a viharon kívül más valaki is felelősségre vonható.

Háttérinfó:

 a szerződések mellé jár egy úgy nevezett szerződési feltétel. Amikor megkötöd a biztit, megkapod a kötvényt, amin fel van tüntetve mit és milyen mértékben, milyen feltétel alapján biztosítottál. Ebben a feltételben határozza meg a biztosító, hogy egy káresemény mitől lesz biztosítási esemény.

„Nem minden káresemény biztosítási esemény, de minden biztosítási esemény káresemény.”


Itt leírják (természetesen biztosítófüggő érték és megfogalmazás), hogy viharkár akkor következik be, ha az 54 km/h erősségű szél nyomószívó hatása a biztosított vagyontárgyban kárt okoz.

A felróhatóságot tükrözi:

Alapvetően az ilyen károknál is ezt a mértéket veszik figyelembe és előszeretettel alkalmazzák, az ennél erősebb szél esetén a vis maior fogalmát. Ezzel csak az a baj, hogy a bírói gyakorlat teljesen más: legtöbb esetben a 100 km/h feletti szelek válnak vis maior-rá, de ez minden esetben függ a körülménytől.

Azért valljuk be ritka, hogy egy jól megépített tetőről, vagy egy egészséges fáról egy ilyen erősségű szél bármit elsodorjon, letörjön.

 

A képen jól látható módon, a fa törzse elkorhadt, ki kellett volna már rég vágnia a fenntartónak, amit nem tett meg, így a jogalap tisztázottá vált, a kár téríthető. Ehhez nem elég egy fotó: kell az önkormányzat felelősség elismerő nyilatkozata, amiben részletezik, hogy miben hibáztak, kell egy szakvélemény a kidőlt fáról. Kell a helyreállítási költség kalkulációja, az avultság meghatározása és így tovább.

Körülményes és hatalmas szívás az egész, arról nem is beszélve, hogy rengeteg idő. Lassú az önkormányzat ügyintézése, lassú a biztosító és kis dolgokon el lehet csúszni.

Mindig úgy jön ki, hogy magunkat fényezem, de ennek van egy egyszerű bejáratott útja. A legtöbb nagyobb önkormányzattal kapcsolatban állunk. A nyilatkozatok megfogalmazásában, szakértő kirendelésében segítünk. A saját szakértőink 99 %-a dolgozott valamelyik biztosítónál, így aktív kapcsolati rendszer miatt a folyamat felgyorsítható.

A szélerősség meghatározásához a meteorológiai szolgálat jelentéseit használják fel, amit mi is alkalmazunk, ugyan abból a programból dolgozunk, hogy ne legyen vita. Több esetben felmerül a hiányos adatszolgáltatás, mivel feltételezéseken alapul, ’hisz nincs minden sarkon mérő állomás. A házak között a szél lehet erősebb és gyengébb is, nem szolgálhat igazolásra egy 1-200 méterre mért adat.

Sok ilyen apró dolog van, amire egy kárrendezés során hivatkozhatsz. Nem elvárt, hogy ehhez mindenki értsen, ez egy külön szakma, mint a fűtésszerelő. Az ilyen esetek vége is lehet kármegosztás, ami megint csak bukó.

Sajnos túl sok helyen elérhető az internet és mindenki szakértővé vállik néhány kattintás után és már csak akkor kér segítséget, ha pofára esett. Szerintem itt is látható, ha egy rosszul megfogalmazott felelősség elismerés esetében bukta a tulaj a kocsijának értékét, vagy az értkének egy részét, és maximum pereskedhet jó pénzért kéteseredménnyel…

Nem szégyen segítséget kérni, így kérdezz tőlem nyugodtan kar@insura.expert címen és ígérem, nem válsz felismerhetővé és a rovatban igyekszünk megoldást találni a problémádra.

Dr.Claim

Kövess minket

© 2019 Minden jog fenntartva!