TŰZ! Miként fog fizetni a biztosítóm egy tűzkárnál?
Most már sokadik ház tűzben veszünk részt. Megosztunk Veletek pár infót, ami feltétlenül szem előtt kell tartani ilyenkor, mert már az eljárás elején olyan hibákat véthettek, ami visszafordíthatatlan.
A lakás, vagy vagyonbiztosítás esetében több féle tüzet különböztet meg a szerződési feltétel. A leggyakoribb alapesetet szeretném ebben a cikkben összefoglalni a teljesség igénye nélkül.
Az esemény leírása: „… tűznek minősül a terjedőképes, öntápláló lánggal való égés, izzás folyamata…” – Mit jelent ez? Miért kerül elutasításra egy esetleges kéménytűz, ha nem ég le a tető!?
A hangsúly a mondat elején van ez esetben, mivel nem válik valóra az a tulajdonsága, hogy terjedőképes. A kémény belsejében lévő korom kigyullad, de nem terjed tovább, így nem valósul meg a szerződési feltétel szerinti esemény. Igaz, hogy a kéményben keletkezett hő hatására a vakolat lepotyog, tömítettséget elveszti, de a láng nem minősül terjedőképesnek, ezért nem volt tűz a feltétel szerint. Roppant bosszantó, mivel a helyreállításhoz a kéményt bélelni kell és a jelenlegi piaci árak mellett a kialakítása milliós tétel is lehet.
Mérgelődni… és a biztosítónak kuncsorogni, hogy üzletpolitikai megfontolásból fizesse ki a károd.
Az emberek – érthető módon – örülnek, ha nem ég le az egész ház, hanem mondjuk csak egy szoba. Mi azon a véleményen vagyunk, hogy ha a saját házunk ég, akkor lehetőleg valami éghetővel oltsák, mert akkor lesz tuti a kárrendezési oldala.
Egy szoba, vagy egy tető égése során a tűzoltók megtesznek mindent, hogy a lángokat megfékezzék, és nincsenek tekintettel mondjuk: a nagyi szőnyegére, de ezt nem is lehet felróni nekik, mivel életük kockáztatásával igyekeznek megóvni minden mást. A kárrendezés során a nagyi szőnyegének megtérítésénél a biztosító, viszont nem veszi figyelembe a lelki kötődést. Sajnos ez megfizethetetlen. De az oltóvíz által okozott kár is kár!
A következő lépés a tűzoltást követően a biztosítónak történő kárbejelentés. Itt azt szoktuk javasolni, hogy érdemes a lehető legtömörebbre fogalmazni a szövegét. Persze a szolgáltató ezt nem szereti, de így kisebb eséllyel írunk le olyat, amiből már a bejelentés alapján elutasítják az igényt. Szóval a tuti bejelentési szöveg:
„XY címen X.000.000 Ft-os tűzkár történt!”
Jó eséllyel a kármértéke miatt már másnap bejelentkezik a szakértő. Jó szakértői szemle esetén egy 3-4 órás időtartamra kell számítanunk. A feltett kérdésekre adott válaszokat alaposan tessék megfontolni. Ha felmerül bennünk a kétely, hogy az adott válasz miatt hátrányt szenvedünk, akkor a legjobb válasz a „Nem tudom.”. Pár jellemző kérdés, amire érdemes ekként válaszolni:
Mikor készítették?
Mikor vették?
Mi volt a tűz oka?
Mennyiért vásárolták?
Mennyiért készítették? stb…
Ezekre egyrészt az ember nem emlékszik pontosan, másrészt a válasz jegyzőkönyvbe kerül, amit ráadásul utána alá is írsz. Amennyiben úgy érzed, hogy a szakértő olyan megállapításokat ír le, amivel nem tudsz egyetérteni, egyszerűen ne írd alá, vagy véleményezd a jegyzőkönyvön, hogy te ezekkel nem értesz egyet és nem fogadod el a leírtakat.
Ilyenek lehetnek:
Oooh a fedés 25 % megmaradt, azt még fel tudják használni.
Az kiszárad és utána használható.
A vakolatot nem szükséges leverni.
A kormos falakra, csak egy tisztasági festés kell. Stb…
A szemlét követően jobb esetben az ember kezébe nyomnak egy ingósági kárrészletezőt, vagy csak megkérnek hogy írd össze ami elégett, ezt követően kérik beküldeni. Az ügyfelek többsége két féle módon szokott eljárni:
1. összeírja azt is, amilye sose volt és túlfut a biztosítási összegen.
2. Kevesebbet ír össze, mint ami valóban károsodott
Hátulütők:
1. esetben: túl sok lesz az ingó értéke és emiatt arányosított kifizetést kap.
2. esetben: az értéktárgyak beszerzésénél jön rá, hogy mennyi mindent hagyott ki.
Hangsúlyozni szeretném, hogy mennyire fontos ilyenkor egy szakértő bevonása, hisz’ még az épületet érintő költségeket nem is érintettük. Sok milliót bukhatunk azon, ha nem kérünk segítséget.
Ilyen esetben, ha csak egy telefonbeszélgetés erejéig is vegyétek fel velünk a kapcsolatot (+36/30-011-7575), hogy ne essetek olyan visszafordíthatatlan hibába, amikor már késő lesz, vagy írjatok a kar@insura.expert emailcímre.
Cégünk a káreseteknél a bejelentéstől a kárlezárásáig melletted van és, ha nem akarsz a szemlén részt venni ott is képvisel. Neked a kár helyett, csak az házad helyreállításával kell bajlódnod, mi intézünk mindent!
Hívd ügyfél szolgálatunk az alábbi telefonszámon 08.00 és 18.00 között